Hlavní řečníci

Renate_Geuzinge

Renate Geuzinge

Renate Geuzinge je zakladatelka Holandského institutu pro interpersonální neurobiologii. Profesí je psycholožka, psychoterapeutika, supervizorka a lektorka výcviku na osobu zaměřené zážitkové psychoterapii. Také je výzkumnice na Univerzitě pro lidská studia.

 

Title: How to give your wholehearted therapeutic efforts neurobiological roots in the client’s brain
 

Abstract: Latest discoveries in the development and plasticity of the brain emphasize the influence of experiences on neurophysiological processes and the growth of neural circuits. Integrative Psychotherapists offer such experiences. From the perspective of the interdisciplinary field of interpersonal neurobiology (IPNB) I will first reflect on the key features of mental health and resilience as a stepping stone to the main aim of my presentation: how to enhance neurobiological consolidation of the healthy experiences which we offer our clients.

Bernhard_Strauß

Bernhard Strauß

Profesor Bernhard M. Strauss je ředitelem Institutu Psychosociální Medicíny a Psychoterapie na University Hospital Jena v Německu. Jeho klinické zaměření je založeno na kognitivně-behaviorálním a psychodynamickém směru. Je psychoterapeutem a výzkumníkem v různých oblastech psychologie (například proces a výstup individuální a skupinové terapie, attachment, psychopatologie a systematické review). Je členem mezinárodních vědeckých společností (APA, AGPA, SPR). V současnosti pracuje na výzkumu s Brigham Young University, University of Ottawa, Adelphi University, Penn State University.

 

Title: How psychotherapy research could stimulate psychotherapy integration

Abstract: Clinicians commonly reveal an ambivalent attitude towards psychotherapy research, since it sometimes appears too distant from real clinical life and accordingly not really stimulating self-reflections of psychotherapists.
This presentation tries to convince clinicians that psychotherapy research actually has the potential to stimulate psychotherapeutic practice and – even more – to stimulate psychotherapy integration.
Based upon an overview of current developments in psychotherapy research, some results from patient-oriented research will be stressed. In addition, research focusing on the person of the therapist and specific patient characteristics such as attachment styles will be discussed as  issues that might help to further develop integrative approaches in our field.

Tomas_Rihacek2

Tomáš Řiháček

Tomáš Řiháček, Ph.D., je psycholog a psychoterapeut. Pracuje jako odborný asistent na katedře psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy Univerzity. Ve výuce se věnuje kvalitativním metodám a psychoterapeutickému výzkumu. Dále je koordinátorem Centra pro výzkum psychoterapie v Brně. Mezi jeho výzkumné zájmy patří psychosomatika, měření psychoterapeutické změny, vývoj psychoterapeutů a psychoterapeutická integrace. Pracuje také jako psychoterapeut v soukromé praxi.

 

Title: What makes a good therapist


Abstract:
In the last two decades there has been a shift towards a competency-based model of psychotherapist training which emphasizes competencies on the side of a trainee (output) rather than time spent in training (input). This shift takes place in parallel with recent advancements in research. Empirical evidence shows that the person of the therapist really matters: differences among therapists exceed those among psychotherapy approaches. Research on what actually makes a good therapist is, however, fragmented and not easy to summarize. Nevetheless, the time is ripe for bringing these diverse resources together to outline some tentative conclusions for psychotherapy practice and training and set agenda for future research.